Neden kırmızı, Neden lacivert..
Müşteriyi mağazaya çekmekten ürüne yönlendirmeye kadar uzanan bir çizgide yer alan renkler. Zemin renklerinden reyonda tanzim edilen ürünlerdeki dizaynlara kadar önemle planlanan renkler, günümüz mağazacılığında artık mağaza renkleri adıyla konuşulmaktadır.
Satınalma davranışlarının çıkış kaynağı ne olursa olsun müşteriler çekici bir ortamda
alısveriş yapmak isterler. Bu ortamın oluşturulabilmesi görme duyusuna renklerle hitap ederek başlar.
Renkler, duygusal ve fiziksel olarak bizleri sandığımızdan çok daha fazla etkileme gücüne sahiptirler; sakinleştirebildikleri gibi kızdırabilir, kalp atışlarımızı hızlandırıp açlık duygumuzu yönlendirebilirler.
Kırmızı İştah açar. O yüzden dünyadaki gıda firmalarının çoğu logosunda kırmızıyı kullanır. Kırmızı tansiyonu yükseltir, kan akışını hızlandırır.Aşağıda dikkat ederseniz, Fast foodlar patates kızartması rengini çağrıştırması için sarı rengide katmışlar.
Lacivert otoriteyi, verimliliği simgeler. O yüzden dünyadaki firmaların yarıdan fazlası logolarında laciverdi kullanır. Lacivert giyen kişiler kendilerini çok daha karizmatik ve inandırıcı hissederler. İnsanların üzerinde başarılı ve güçlü imajı bırakır.
Pembe Uyum ,neşe , şirinliğin ve sevginin simgesi. Rahat hissettiren ve dinlendiren bir renktir. Bu yüzden bazı büyük mağazalar tezgahtarlarına pembe üniforma giydirir ki, müşteriler kendilerini rahat hissetsin diye.
Yeşil doğanın ve baharın rengidir. Güven veren renktir. Yeşil yaratıcılığı körükler. Bu yüzden büyük lokanta mutfaklarında yeşil tercih edilir. Soğuk renk grubuna giren yeşilin bir başka özelliği ise zaman kavramı üzerindeki etkisidir. Özellikle dakikaların bize çok daha uzun geldiği bekleme salonlarında kullanıldığında geçen süreyi daha kısa algılamamıza yardımcı olacaktır.Bu nedenle kasa kuyruklarında, bekleme salonlarında tercih edilebilinecek bir renktir.
Günümüzde doğal ve çevre dostu olduğunu vurgulamak isteyen birçok mağazanın ortak noktası dekorasyonunda yeşil ve tonlarına bolca yer vermeleridir. En yorgun ve stresli anlarımızda kendimizi hep deniz kenarındaki yemyeşil bir yerde hayal ederiz. Düşüncesi bile bize ferahlık ve dinginlik verir. Günümüzde giderek popüleritesi artan “ekolojik ürünler” de doğallıklarını vurgulamak amacıyla en çok yeşil ve tonlarını tercih etmektedirler; çünkü bu renklerin bize hissettirmiş olduğu en temel duygu doğallıktır.
Siyah prestij, sofistike, gücü ve tutkuyu temsil eder.. Yukarıda dikkat ederseniz bir firma logosunda kırmızının yanında siyahı kullanmış
Renkler mağaza logoları gibi, Mağaza iç dekorlarında ve ürünlerin ambalajlarında müşterileri etkilemek ve satınalma gücünü artırmak için pazarlamacılar tarafından renkler özenli kullanılmıştır.
Süpermarketlerde, temizliği simgelemesi açısından çoğunlukla beyaz, kirli beyaz ve bej gibi natürel renkler kullanılmıştır.
Kansas Üniversitesi sanat müzesinde bir araştırma için, halının altını elektronik bir sistemle donatmışlar, duvar rengini beyaz ve kahverengi olarak değişebilir yapmıslar. Arka fon beyaz kullanıldığında, insanlar müzede yavas hareket etmiş,
daha uzun süre kalıp, daha fazla alanda dolaşmıslar. Arka fon kahverengiye döndüğünde
ise, insanlar müzede çok daha hızlı hareket edip, daha az alan dolaşmış ve müzeyi, çok daha kısa sürede terk etmişler.
Tıpkı müzelerde oldugu gibi mağazalarda da amaç, müsteriyi mağaza içinde daha uzun süre tutmaktır. Bu sebeple, natürel renkler süpermarketlerde sadece temizligi simgeledigi için değil, aynı zamanda müşterilerin mağaza içinde daha uzun zaman geçirmelerini saglamak için kullanılır. Mağazada daha uzun zaman geçiren müşterinin daha fazla alışveriş yapacağı tahmin edilir.
Hangi Bölümde Hangi Renk Kullanılmalı?
Canlı Renkler : Kırmızı, turuncu ve sarı (sıcak renkler); Mavi, yesil ve mor (soğuk renkler)
Cansız Renkler : Beyaz, kirli beyaz, bej, krem, Açık kahve, gri, siyah
Pastel Renkler : Pembe, seftali rengi (sıcak); Lavanta, açık mavi, açık yesil (soğuk)
Gıda ve temizlik ürünleri bölümünde beyaz ve bej gibi natürel renklerin kullanımı yukarıda açıklanan sebeplerden ötürü dogaldır. Ancak günümüzde süpermarketlerde, elektronik eşyalardan mutfak eşyalarına, oyuncaklardan kıyafetlere, hatta mücevherlere kadar pek çok bölüm olduğu görülmektedir. Dolayısıyla, bu bölümlerde kullanılan fon renkleri veya sergileme araçlarının renkleri farklı olabilir. Kadın kıyafetleri genellikle canlı ve karısık renklerden oluştuğu için, fon rengiyle teşhirdeki ürünlerin renklerinin birbirine karışmaması açısından natürel renkler kullanılır. Soğuk renkler ev döşemesi ve erkek giyimi bölümünde tercih edilebilir. Erkek kıyafetleri genellikle kahverengi, siyah, lacivert gibi koyu renklerden oluştuğu için erkeksi ve ağırbaşlı olarak nitelendirilen soğuk renkler kullanılır. Sıcak renkler, çocuk giysisi, oyuncak ve elektronik eşyaları satan bölümlerde tercih edilir. Sıcak renkler çocuk giyimde ve oyuncakta heyecan verici ve eglenceli bir ortam yaratmak için kullanılırken, elektronik bölümünde ürünlerin pek çoğu küçük elektrikli aletlerden oluşur ve bunların göze çarpmasını saglamak için kullanılır. Pastel renkler ise kadın iç çamasırı ve mücevher bölümlerinde tercih edilir. Pastel renkler, ten ve saç rengine uyumlu oldugu için özellikle kadın iç çamasırlarının teshir edildigi reyonlarda kullanılırken, mücevherin kendisi parlak oldugu için mücevher satan bölümlerde pastel renkler kullanılır.
Bu örneklerden de anlasıldıgı üzere, genelde magazanın dekorasyonunda hakim olan renkleri ürünlerin türü belirlemektedir.
Bir mağazanın tümünde aynı renkler kullanılabilir.Bununla birlikte, psikoloji ve pazarlama alanında yapılan arastırmalar, farklı bölümlerde ürünlerin türüne göre degisik renklere yer verilmesinin, müsterilerin magaza içerisinde kalma süresini artırdıgını ortaya koymaktadır. Ancak bölümler arasındaki renk farklılıkları veya diger bir ifadeyle renk geçisleri oldukça yumusak olmalıdır. Renk geçişleri yumusak ise müsteriler fon renklerinin bölümler veya reyonlar arasında degisiklik gösterdiginin farkında olmadan istekle magaza içi ziyaretlerine devam ederler. Fakat renk geçisleri sert ise, müsteri magaza içerisinde bir köseden digerine zorla itildigi hissine kapılır.
Yararlanılan kaynak : Doç.Dr.Fatma Demirci OREL – Çukurova Üniversitesi